Bij de Vijfmaster zit je lekker in je vel! Dat is waar we voor staan en wat je kunt voelen als je bij ons op school bent. Daar zetten teamleden, kinderen én ouders zich iedere dag voor in. Met als resultaat blije kinderen én ….. sinds vandaag het certificaat welbevinden van de ‘gezonde school’!
Hier zijn we trots op, want als kinderen lekker in hun vel zitten, dan kunnen ze zich optimaal ontwikkelen.
In de afgelopen jaren is hard gewerkt aan een sterk pedagogisch beleid. We zetten in op goede relaties tussen kinderen onderling en met de leerkracht. Dit start al meteen ’s morgens tijdens het eerste contactmoment bij de deur. Iedere leerling wordt gezien. Die incheck doet ertoe.
We spreken als team duidelijke en positief geformuleerde gedragsverwachtingen uit naar kinderen. Iedere klas werkt daarnaast met een groepsmissie, die past bij de kwaliteiten en uitdagingen van die groep. Kinderen worden hierin actief betrokken. Deze groepsmissies zijn zichtbaar in de klas. Per groep wordt gekeken welk gewenst gedrag geoefend moet worden om de groepsmissie te kunnen behalen.
Op de Vijfmaster werken we met gedragsspecialisten. Zij ondersteunen de leerkrachten bij het neerzetten van een goede groepsdynamiek in de klas. Hiervoor houden ze bijvoorbeeld pedagogische groepsbesprekingen met leerkrachten en organiseren ze speciale lessen over hoe kinderen met elkaar ‘groepsgeluk’ kunnen ervaren. Ook begeleiden de gedragsspecialisten soms individuele leerlingen totdat deze weer lekker verder kunnen werken in de eigen klas. Je zou kunnen zeggen dat ze fungeren als een pedagogisch oplaadpunt voor kinderen.
Teamleden vertellen enthousiast over het werken op de Vijfmaster, waaruit ook hun welbevinden blijkt. Het team is in de afgelopen jaren steeds vaardiger geworden om situaties die zich voordoen, aan te pakken als een kans om met leerlingen en de groep in gesprek te gaan. School is op deze manier een oefenplek bij uitstek om te leren hoe om te gaan met eigen emoties en met die van de ander. Dit levert mooie gesprekken op en kinderen leren elkaar beter te begrijpen. We hebben korte lijntjes met ouders en voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor het welbevinden van de kinderen.
We leggen actief contact met externe instanties, waarmee we samenwerken. Zo kunnen we extra deskundigheid in school krijgen. De Vijfmaster wordt bijvoorbeeld begeleid door de GGD vanuit het programma ‘de Gezonde School’. We werken intensief samen met een jongerenwerker van de Kluis, die zowel onder schooltijd als na schooltijd werkt met kinderen. Daarnaast is een medewerker van Ons Welzijn wekelijks één ochtend in de school aanwezig om ouders en kinderen te ondersteunen als er vragen zijn over opvoeding of andere vragen die spelen in het gezin. Al deze partijen werken er samen naartoe dat het welbevinden van de kinderen bevorderd wordt.
Ook hebben we oog voor het welbevinden van kinderen na schooltijd. De afgelopen jaren is het gelukt om (met behulp van subsidies) ná schooltijd diverse activiteiten te verzorgen voor kinderen, zoals: een doorwerkuurtje, een chillleesclub, sport-, creatieve-, techniek- en typelessen. De kinderen nemen met veel enthousiasme deel aan dit extra aanbod.
Het themacertificaat is uitgereikt door de wethouder Rik de Compagnie en pronkt aan de muur bij de ingang van de school.
Trots op kinderen, ouders en team van de Vijfmaster!