Skip Navigation or Skip to Content

De wereld om je heen ontdekken

Op de Vijfmaster worden kinderen echte wereldburgers

Kinderen leren de wereld om zich heen ontdekken. Dichtbij huis en school, maar ook verder weg. We laten kinderen ontdekken wie ze zijn, wat bij hen past en wat ze willen worden. We leren kinderen dat ze verbonden zijn met de rest van de wereld en dat ze daar zelf een actieve rol in kunnen spelen. We vinden het belangrijk dat kinderen vaardigheden ontwikkelen, waarmee ze zich in kunnen zetten voor een vreedzame, rechtvaardige en internationale samenleving. Dit oefenen kinderen tijdens projecten en lessen, waarbij we steeds het verband leggen met het dagelijks leven. Ook gaan we regelmatig op excursie zodat kinderen inspiratie opdoen op allerlei verschillende plekken. Van het dierenpark om de hoek tot bij grote internationale bedrijven. We laten kinderen ervaren hoe mooi de natuur is. En waarom we daar zuinig op moeten zijn. Natuurlijk leren kinderen ook veel van elkaar, want school is de samenleving in het klein!

In speciale projecten leren kinderen over de beroepen van later

In de groepen 7 en 8 werken we met het IMC lesprogramma. Dit zijn projecten waarbij kinderen kennis maken met de werkende wereld. Gastdocenten en beroepsprofessionals komen op school en dagen de kinderen uit om na te denken over hun toekomst. Met levensechte opdrachten te laten zij kinderen ervaren hoe het is om in hun schoenen te staan: een interview houden in een televisiestudio, zelf een film bedenken en opnemen, een rechtzaak leiden enz. Kinderen denken na over: Wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Door deze projecten worden kinderen gestimuleerd om met volle overtuiging hun interesses te verkennen, om hun grenzen te verleggen en hun hart te volgen.