Het onderwijs en de maatschappij zijn altijd in ontwikkeling. Wij kijken voortdurend vooruit en hoe we daar ons onderwijs het beste naar kunnen vormen.
In de visie van De Vijfmaster zien we de pijlers ‘welbevinden’ en ‘betrokkenheid’ als de belangrijkste fundamenten van ons onderwijs. Als dat bij kinderen goed zit, dan zijn ze in staat om groei door te maken. Groei op sociaal emotioneel gebied en op het verrijken van hun kennis en vaardigheden. Aan het onderwerp welbevinden hebben we op De Vijfmaster de afgelopen jaren veel aandacht besteed. In het jaarplan van dit schooljaar hadden we onszelf de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe we de pijler betrokkenheid kunnen versterken. Op een manier die past bij onze school en wat de wereld om ons heen voor de toekomst van de kinderen van De Vijfmaster vraagt.
De betrokkenheid van onze leerlingen willen we gaan vergroten door meer focus te gaan leggen op de vaardigheden die daarbij erg belangrijk zijn: zelfstandigheid, samenwerken, (zelf)reflectie, effectiviteit en vrijheid met verantwoordelijkheid. Na een zorgvuldig proces waarin het team, de MR en ook het leerlingen panel hebben nagedacht over deze opdracht, zijn we tot de conclusie gekomen dat we al deze vaardigheden terugvinden in het Dalton Onderwijs. We gaan de ontwikkeling van deze Dalton vaardigheden dan ook in ons onderwijsaanbod verwerken.
In de komende schooljaren volgen onze teamleden daartoe tijdens studiedagen een opleiding. Zo zullen deze vaardigheden stap voor stap steeds verder ontwikkeld worden, zowel bij het team als bij de leerlingen. Veel informatie is over het Dalton Onderwijs op de website van de Nederlandse Dalton Vereniging Home – Nederlandse Dalton Vereniging
Op maandag 30 juni j.l. heeft de leerlingenraad dit “grote nieuws” enthousiast kenbaar gemaakt aan alle leerlingen van onze school.
Komende vrijdag gaat de grote zomervakantie van start, vanaf maandag 18 augustus gaan we samen werken aan deze mooie ontwikkeling!